De tweede aflevering van Toms Derby’s, het afscheid van Tom Egbers bij de NOS, blijft opnieuw steken op magere kijkcijfers. Slechts 163.000 kijkers stemden woensdagavond af op NPO 2 om 20.30 uur, blijkt uit de cijfers die Tina Nijkamp deelt op haar Instagram Stories. De doelgroep 25-54 jaar noteerde een lage 3,2 procent. Daarmee blijft de serie, waarin Egbers rivaliserende voetbalclubs bezoekt, ver achter bij de concurrentie.
De eerste aflevering trok eerder al slechts 141.000 kijkers. “Geen mooi afscheid zo”, schreef Nijkamp toen over de aftrap van de vierdelige serie die een punt zet achter vier decennia NOS-carrière van Egbers.
In haar podcast Tina’s TV Update gaat Nijkamp verder in op de teleurstellende cijfers en de ongelukkige timing. “Het is ontzettend raar geprogrammeerd om Tom recht tegenover het voetbal te zetten. Alsof Tom weggepest wordt door de NOS zelfs.”
Ze noemt de keuze van de NPO om Toms Derby’s direct tegenover het EK Voetbal voor Vrouwen te programmeren “bizar” en wijst op de nichepositie van het programma. “Op weg naar de uitgang wordt Tom recht tegenover het EK vrouwenvoetbal geprogrammeerd. Het is al een ontzettend nicheprogramma en dan ook nog dit.”
Volgende week volgt de derde aflevering, opnieuw recht tegenover het EK vrouwenvoetbal, en de week daarna de laatste aflevering.
EK vrouwenvoetbal boven verwachting
Het EK vrouwenvoetbal op NPO 1 startte woensdag met de wedstrijd Zwitserland-Noorwegen en trok 579.000 kijkers, goed voor een marktaandeel van 16 procent. Nijkamp in haar podcast: “Het EK voetbal voor vrouwen had meer kijkers dan ik had verwacht. Het valt me helemaal niet tegen.”
RTL4 wint primetime, talkshows wisselend
Het Perfecte Plaatje Op Reis op RTL4 wist primetime te winnen met 949.000 kijkers en een marktaandeel van 29,6 procent, waarmee het op de derde plek in de top 25 van de dag belandde.
Bij de talkshows scoorde De Oranjzomer op SBS6 het hoogst met 674.000 kijkers en een marktaandeel van 15,3 procent, hoewel het programma in de doelgroep 25-54 jaar lager scoorde dan de dag ervoor. “Veel oudere kijkers dus,” aldus Nijkamp.
Humberto op RTL4 trok 552.000 kijkers (24,8 procent), terwijl Nieuwsuur op NPO 2 met 371.000 kijkers (6,9 procent) meer kijkers wist te trekken dan Goedenavond Nederland, dat op hetzelfde tijdslot bleef steken op 349.000 kijkers (9,6 procent).