Angela de Jong: ‘Als je dit uitzendt, dan ben je te walgelijk voor woorden’

Angela de Jong heeft in de AD Media Podcast snoeihard uitgehaald naar RTL en het veelbesproken realityprogramma Ex on the Beach: Double Dutch. De tv-recensente noemt het uitzenden van het programma “te walgelijk voor woorden”.

Start loving, stop hating? Beetje hypocriet

De aanleiding voor de felle kritiek is de opvallende koers van RTL. De zender stopte eerder dit jaar met Temptation Island omdat het programma ‘niet meer van deze tijd’ zou zijn.

Volgens RTL paste het niet meer bij de nieuwe slogan: Start loving, stop hating, be sweet. Maar ondertussen is Ex on the Beach, een show die draait om drank, seks en drama, het best bekeken programma van Videoland.

Angela de Jong ziet de tegenstrijdigheid haarfijn. “Nee, natuurlijk past dat niet bij die slogan. Dat geeft ook aan hoe hypocriet het is”, zegt ze.

“RTL zegt: hier maken we geen stellen meer kapot, want die zijn al kapot. Het gaat over exen. Maar dit zijn negentienjarige mensen. Mensen zonder volgroeid brein.”

“Te walgelijk voor woorden”

De Jong neemt geen blad voor de mond. “Ik vind echt: als je denkt dat je dit moet uitzenden, dan ben je werkelijk te walgelijk voor woorden.” De recensente spaart ook RTL-programmadirecteur Peter van der Vorst niet: “Ik heb wel meer bedenkingen bij de beslissingen die Peter van der Vorst neemt. Hij is graag het braafste jongetje van de klas, maar ondertussen niet… Dan denk ik: pretendeer dat eerste dan ook niet.”

Motorboaten met Vlaams accent

Tot haar verbijstering merkt De Jong dat zelfs haar kinderen worden blootgesteld aan de inhoud van het programma, onder meer via social media en talkshows. “Waar ik echt van schrok, is dat mijn elfjarige het deze week had over ‘motorboaten’, met Vlaams accent. Dat fragment kende ik dus uit Vandaag Inside.” Het gaat om een fragment uit Ex on the Beach dat viraal ging en meermaals werd uitgezonden in VI.

Collega Gudo Tienhoven herkent het probleem. “Ik heb dat dus ook gevraagd aan mijn jongste zoon. Mijn middelste zoon was daarbij. ‘Weten jullie wat motorboaten is?’ Toen moesten ze allebei keihard lachen.”

@dumpert Lief dat hij het vraagt! #dumpertreeten ♬ origineel geluid – Dumpert

Extremer dan ooit

De kritiek van De Jong sluit aan bij een eerder artikel van het AD over het succes van Ex on the Beach. De show is berucht vanwege zijn expliciete scènes, drankgebruik en het bewust opjutten van jonge deelnemers. Seksuele handelingen en groepsseks worden volledig in beeld gebracht, deelnemers geven elkaar lapdances of duwen hun gezicht tussen elkaars billen — allemaal voor het oog van de camera.

Advocaat Sébas Diekstra, die slachtoffers van Temptation Island bijstond, noemt het verbazingwekkend dat RTL zich wél aan Ex on the Beach verbindt. “Het wordt geproduceerd door een winstgedreven onderneming die draait op sensatie: hoe extremer de scènes, hoe beter het scoort.”

Jong en beïnvloedbaar

Ook gezondheidspsycholoog Bjarne Timonen uit stevige kritiek. Hij wijst op het risico van jonge deelnemers, vaak nog geen twintig jaar oud. “Op je negentiende zijn je hersenen nog niet volgroeid en kun je de gevolgen van deelname nog niet helemaal overzien.” Volgens hem vervagen grenzen door alcoholgebruik en manipulatieve productietechnieken.

spot_img

Populairste artikelen

Net binnen