Angela de Jong heeft in de AD Media Podcast hard uitgehaald naar de producent van de RTL 4-show van Arjen Lubach. Aanleiding is een kritisch stuk dat De Jong onlangs schreef over de afnemende impact van Lubach sinds zijn overstap naar RTL 4. Volgens de mediacolumniste kreeg ze daarop een reeks verontwaardigde reacties vanuit het kamp-Lubach.
De Jong had in een column voor het Algemeen Dagblad geschreven dat de impact van Lubach sinds zijn overstap naar RTL drastisch is afgenomen.
Volgens Lubach zelf is er niets aan de hand. In Café Kockelmann noemde hij de kritiek van ‘bepaalde recensenten’ “grappig” en “feitelijk onjuist”. Hij verwees onder meer naar een video over de kabinetsval die trending was op YouTube.
In de podcast onthult De Jong nu dat ze ‘ellenlange appjes’ en een uitgebreide mailwisseling kreeg van de producent. “Die vond dat ik mijn column moest aanpassen. Ja, dikke neus.”
Het was nogal fel allemaal. “Er stond eigenlijk in dat het programma nog steeds een fantastisch unaniem belachelijk groot succes is.”
De kritiek van De Jong draaide niet eens zozeer om de kijkcijfers, benadrukt ze. “Ik signaleerde dat niemand het meer over Lubach heeft. Ook ikzelf niet. Toen het kabinet viel, was het oorverdovend stil over de belangrijkste satiricus van het land. Dat zegt toch wat?”
De Jong is niet onder de indruk: “Bij de NPO had hij items waar Kamervragen over werden gesteld. Dat mis ik nu echt.”
De mediakijker stelt dat het programma sinds de overstap naar RTL ‘gemakzuchtiger’ is geworden. “Ik mis de oude Lubach. Nu kijk ik en denk ik steeds: wanneer komt het? Wanneer moet ik lachen? Het blijft uit.”
De verhuizing naar RTL heeft volgens haar gezorgd voor een daling in kwaliteit én impact. Volgens De Jong speelt ook het imago van RTL een rol. “Een satiricus bij RTL 4 wordt gewoon minder serieus genomen dan bij de NPO. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat is hoe het werkt.”