Tina Nijkamp is op Instagram buitengewoon enthousiast over de prestaties van Humberto Tan. De kijkcijferexpert noemt hem zelfs ‘de talkshowkoning van de maandag’, na het behalen van indrukwekkende scores op 23 juni. Humberto scoorde om 22.10 uur maar liefst 722.000 kijkers en een marktaandeel van 32,7 procent in de commerciële doelgroep 25-54 jaar.
Dat percentage ligt net onder het RTL-talkshowrecord van 33,7 procent dat hij vorige week zelf al vestigde. Volgens Nijkamp verslaat Humberto met gemak de kijkcijfers die Arjen Lubach eerder behaalde op hetzelfde tijdstip.
Ook De Oranjezomer met Johnny de Mol op SBS6, dat op maandag 704.000 kijkers en 13,7 procent in de doelgroep scoorde, moest zijn meerdere erkennen in Tan.
RTL boekt hiermee een historisch succes. Nijkamp benadrukt dat het jaren niet lukte om met een late talkshow die van SBS6 te verslaan in de totale cijfers. “Wauw!” schrijft ze, zichtbaar onder de indruk van de prestaties. “Humberto is daarmee de talkshowkoning van de maandag.”
Naast Humberto en De Oranjezomer is er ook aandacht voor Goedenavond Nederland. Dat programma haalde 486.000 kijkers en een marktaandeel van 12,4 procent, goed voor plek 19. Het programma redde het daarmee niet tot de top 10. Nieuwsuur deed het een stuk beter met 677.000 kijkers en 13,1 procent, wat plek 10 opleverde in de daglijst.
Opvallend is dat het nieuws domineert. Nieuws van de Dag scoorde 342.000 kijkers en 8,7 procent in de doelgroep, terwijl Goedemorgen Nederland ook iets hoger scoorde dan normaal met 252.000 kijkers en 19,4 procent. Hart van Nederland bleef daarentegen iets achter met 572.000 kijkers en 15,8 procent – lager dan gebruikelijk.
Grote uitschieter van de dag was echter Max Vakantieman. Met 1.196.000 kijkers en 20,9 procent in de commerciële doelgroep is het programma het best bekeken NPO 1-programma van 20.30 uur van de afgelopen weken. Het bezet plek 3 en is het enige niet-actualiteitenprogramma in de top 10.