Schrikbarende kijkcijfers De Volgers van Dyantha Brooks: ‘Onwaarschijnlijk slecht’

Het nieuwe SBS6-programma De Volgers heeft een valse start gemaakt. Televisiekenner Tina Nijkamp maakt bekend dat zaterdagavond slechts 174.000 mensen de aftrap van de nieuwe show van Dyantha Brooks hebben gezien. Volgens Nijkamp rammelt het format aan alle kanten.

Nijkamp was zaterdagavond al kritisch op het programma en doet er zondagochtend nog een flinke schep bovenop. Ze spreekt van een ‘onwaarschijnlijk waardeloos programma’ met ‘onwaarschijnlijk waardeloze kijkcijfers’. “174.000 is zelfs slechter dan Alles is Muziek met Marieke Elsinga. Daar keken op het dieptepunt nog 269.000 mensen naar.”

De show van Brooks is volgens Nijkamp ‘verdiend onbekeken’. Ze spreekt in een Instagram Story van een blamage. “De manager van Dyantha had haar beter moeten adviseren en moeten beschermen (want daarom krijgen managers vaak 20 procent van alle inkomsten) en hoezo is dit überhaupt aangekocht door SBS6?”

- Advertisement -

‘SBS6 had moeten weigeren’

“Dit format is op papier al meteen reden om ‘NEE GEEN INTERESSE’ te zeggen. Klopt helemaal niks van het format, want er is niet eens een DOEL. Waarom toch ‘ja’? Hele grote blunder”, oordeelt de voormalig programmadirecteur van SBS6.

In De Volgers staan elke aflevering twee BN’ers centraal met een grote achterban. Ze nemen het tegen elkaar op in vier uiteenlopende opdrachten. Die hoeven ze niet zelf te doen; ze hoeven enkel hun fans te mobiliseren en op zoek gaan naar de volger met het juiste talent, doorzettingsvermogen, creativiteit, kracht, souplesse of wat dan ook maar nodig is om de taak te volbrengen.

De eerste uitzending draaide om Kalvijn en model Kim Feenstra. Ze waren allebei in de studio, ieder gesteund door vijftig volgers op de tribunes. Bij sommige opdrachten wordt op die aanwezige fans een beroep gedaan, maar bij andere opdrachten worden volgers geactiveerd die toevallig op het juiste moment de Instagram-posts van de volgers tegenkwamen en daarnaar handelden.  

- Advertisement -

De opdrachten: volgers moesten Kalvijn en Kim naar de Dam in Amsterdam brengen, volgers moesten naar de top van de Martinitoren om, aanwezige fans moesten hete kip eten, de twee influencers moesten op zoek naar hun langste en kleinste volgers en de volgers moesten breakdancen in de studio. De opdrachten leverden scores op; uiteindelijk won Kim de uitzending.

Volgens Nijkamp moet een goed tv-format voldoen aan een aantal elementen, die ze bij De Volgers niet waarneemt. Allereerst moet het doel van de show helder zijn, zoals The Voice of Holland op zoek is naar de beste stem van Nederland. “Dit is bij De Volgers totaal onduidelijk. Waarom doen die BN’ers mee? En die volgers? Wat is de zin van deze show?”

Een goed format moet volgens haar bovendien in één zin uit te leggen zijn. Dat kan hier niet. “Het is een ratjetoe. Opdrachten zijn soms ook kwantitatief, dan weer kwalitatief. Rommelig.” Bovendien past de show volgens Nijkamp niet bij de doelgroep van de zender, de ‘gewone Nederlander’ van 25 tot 54 jaar. “Voor wie is De Volgers überhaupt bedoeld? 6–8 jarigen?”

Tot slot moet een goed tv-format volgens haar ‘eenduidig’ zijn. “Dus bijvoorbeeld niet Dyantha laten zeggen: Wie heeft de TROUWSTE volgers?’ Terwijl ze gewoon (waardeloze) opdrachten moeten doen. Heeft niets met trouw te maken.”

‘Gênant fragment met Kim Feenstra’

“Een goed tv formaat moet passen bij de tijdsgeest. Doet De Volgers niet”, aldus Nijkamp, die een screenshot uitlicht van Kim Feenstra die iemand met dwerggroei optilde: haar ‘kleinste volger’. “Dieptepuntje hoor die opdracht. Bijna bodyshaming die hele opdracht met dat meetlint ook…”

“Circus uit 1850. En dan Kalvijn die in de studio zegt tegen de kandidaat, ‘zo dapper dat je hier bent’. Bleeehhh. Maar ondertussen wel meten met een geel meetlint. Een van de slechtste tv-momenten (samen met het ‘André Hazes-koefragment’) van 2025.

Kijkcijfers Stars on Stage

Er was bovendien ‘heel weinig’ concurrentie voor De volgers. Bij RTL4 werd wel de finale van Stars on Stage uitgezonden en daar keken gemiddeld 739.000 mensen naar. Het programma had ‘last van het mooie weer’, maar: “Stars on Stage zal zeker terugkomen voor een derde seizoen, dan hopelijk weer in de winter.”

Populairste artikelen

Net binnen