Kledingketen Zara is deze week het mikpunt van kritiek op social media. Veel klanten van de Spaanse kledingketen, momenteel met 24 fysieke winkels vertegenwoordigd in Nederland, uiten hun ergernis over de in hun ogen ondermaatse klantenservice. Aanleiding is een kritisch bericht van een groot account op X.
Gehannes om aankoopbon bij Zara
X-gebruiker Monique X- Fluencer (33.000 volgers) was afgelopen maandag bij een fysieke Zarawinkel. Daar beleefde zij een negatieve ervaring bij het afrekenen, schrijft zij. “Was net bij de Zara en kreeg bij de kassa de vraag of ik de Zara-app had. Nou nee. Nou dan was het wel lastig om een bon te krijgen, want ze wilde mijn telefoonnummer zodat de bon daarheen gestuurd kon worden.”
Daar nam Monique geen genoegen mee: “Ik zei nee, wil een gewone bon. Ik kreeg een lange staarblik en ze scande het item en drukte op pin. Echter had ik cash in mijn hand. Ik kreeg een zucht, een bon, en een snelle ‘tot ziens’ en ‘goedemiddag, wilt u een tasje erbij?’ alvast naar degene achter mij terwijl ik nog stond in te pakken in mijn eigen tas. Klantvriendelijkheid is echt naar een dieptepunt gedaald. Triest.”
Het bericht van Monique gaat viraal op X. Op het moment van schrijven werd het bericht al meer dan 83.000 keer bekeken, 1.300 keer geliket en 124 keer gerepost.
Meer Zara-ergernissen: ‘Het meest onbeschofte personeel’
In de reacties onder het bericht van Monique delen meer gebruikers hun negatieve klantervaring met Zara. Veruit de grotere ergernis blijkt het gebrek aan Nederlandssprekende winkelmedewerkers. “En dan heb je nog geluk dat ze bij jou Nederlands sprak!! Vaak is het Engels. Dan zelf gewoon stug Nederlands blijven praten: heerlijk is dat”, reageert iemand.
Een andere gebruiker klaagt over het onvriendelijke personeel: “De Zara heeft sowieso het meest onbeschofte personeel van alle Nederlandse winkels. Daarom kom ik daar al jaren niet meer. Zie Trustpilot.” Zara scoort inderdaad erg matig op Trustpilot, met op dit moment gemiddeld slechts 1,3 ster gebaseerd op 18.862 reviews.

