Bij Vandaag Inside heeft men gereageerd op de nieuwe campagne van de Rijksoverheid ‘Man, zeg er wat van!’. Met name het reclamespotje dat daarvoor gebruikt wordt, kan op kritiek aan tafel rekenen.
Rijksoverheid lanceert campagne ‘Man, zeg er wat van!’
De Rijksoverheid lanceert deze week de campagne ‘Man, zeg er wat van!’. Met de campagne wil de Rijksoverheid mannen motiveren om elkaar aan te spreken op seksueel grensoverschrijdend gedrag richting vrouwen.
Met een filmpje van ongeveer dertig seconden probeert de Rijksoverheid de campagne onder de aandacht te brengen. In het filmpje is te zien hoe een groep mannen een biertje drinkt in een café. Wanneer een vrouwelijke medewerkster de biertjes aan tafel brengt, zegt één van de tafelgasten: “Zo, dat ziet er lekker uit… En die biertjes ook.” Het gezelschap barst in lachen uit om die opmerking.
Wanneer de vrouw wegloopt, roept de man nog: “Heb je die koplampen gezien?” Eén van de mannen aan tafel is niet blij met de grap en roept zijn tafelgenoot tot de orde: “Gast, wat als dit nou jouw dochter zou zijn?” De grappenmaker krijgt vervolgens letterlijk de rekening gepresenteerd.
Het campagnefilmpje is hieronder te bekijken:

Johan Derksen reageert op campagne over seksueel grensoverschrijdend
In Vandaag Inside is men niet onder de indruk van het campagnefilmpje. Johan Derksen: “Ik kom al zestig, zeventig jaar in cafés met mannen aan tafel. Dit is nooit anders geweest.”
“Maar krijg je dit eruit? Moet dit eruit?”, vraagt presentator Wilfred Genee.
Tina Nijkamp reageert vanaf de bar: “Ik vind het niet zo’n goede spot, omdat je eigenlijk tegen zo’n man zegt dat hij zich k*t moet voelen als hij er niks van zegt. Dat vind ik gewoon niet goed. Daarnaast loop dat meisje weg: ze hoort het helemaal niet. Vrouwen praten onderling ook zo, hè. Natuurlijk!”
Wierd Duk: “Die overheid bemoeit zich overal mee. Ze komen achter elke slaapkamer- en voordeur. Houd toch eens op.”
Derksen tot slot vol ergernis: “Het is een heropvoedingsgesticht geworden.”

