Dit zijn de gevolgen van de grote ov-staking op woensdag 24 juni

- Advertisement -

Reizigers moeten woensdag 24 juni rekening houden met flinke hinder in de ochtendspits. Door een landelijke stakingsactie van vakbonden FNV, CNV en VCP ligt het openbaar vervoer tussen de vroege ochtenduren en 08.00 uur grotendeels stil. Treinen, bussen, trams en metro’s rijden nauwelijks of helemaal niet.

De actie maakt deel uit van een bredere protestweek tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet op sociale zekerheid en zorg.

Waarom wordt er gestaakt?

Volgens de vakbonden zijn de aangekondigde bezuinigingen onacceptabel. Zij verzetten zich onder meer tegen plannen om de maximale duur van de WW-uitkering terug te brengen van twee jaar naar één jaar en tegen bezuinigingen op de WIA en de zorg.

- Advertisement -

FNV deelde de afgelopen dagen flyers uit op stations met de boodschap dat het kabinet volgens de bonden „het sociale vangnet van Nederland sloopt”. Hoewel het kabinet inmiddels afzag van een versnelde verhoging van de AOW-leeftijd, vinden de vakbonden dat onvoldoende.

- Advertisement -

Geen NS-treinen tijdens de ochtendspits

De grootste impact wordt verwacht op het spoor. De NS schrapt tussen 04.00 en 08.00 uur alle binnenlandse treinritten.

Ook daarna zal het nog enige tijd duren voordat de dienstregeling weer volledig op gang komt. De NS verwacht dat reizigers rekening moeten houden met vertragingen en uitval tot ver in de ochtend.

Er zijn enkele uitzonderingen. De Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp blijft rijden. Ook Eurostar-treinen naar Londen en Parijs vertrekken volgens planning voor reizigers met een reservering. De internationale treinen EuroCity, Eurocity Direct en ICE rijden tijdens de staking niet.

- Advertisement -

Ook regionaal vervoer zwaar getroffen

Bij regionale vervoerders verschilt de impact per regio. Arriva en Qbuzz verwachten dat minder bussen en treinen zullen rijden, maar kunnen vooraf niet aangeven hoeveel medewerkers deelnemen aan de actie.

De verwachting is dat de meeste regionale diensten vanaf ongeveer 08.30 uur weer opstarten, al kunnen reizigers ook daarna nog hinder ondervinden.

In de grote steden wordt de dienstregeling eveneens fors aangepast:

  • In Den Haag zet HTM tot 08.00 uur geen bussen en trams in. Naar verwachting rijden deze pas rond 10.00 uur weer grotendeels volgens schema.
  • In Rotterdam laat de RET weten dat bussen, trams en metro’s pas vanaf 08.00 uur vertrekken. De vervoerder waarschuwt voor verstoringen tot ongeveer 11.00 uur.
  • In Amsterdam start GVB de reguliere dienstregeling van metro’s, trams en bussen eveneens pas vanaf 08.00 uur. De ponten blijven wel varen.

Wat kun je als reiziger het beste doen?

Vervoerders adviseren reizigers om hun reis indien mogelijk uit te stellen of thuis te werken. Wie toch op pad moet, doet er verstandig aan ruim extra reistijd in te plannen en vooraf de actuele reisinformatie te controleren.

De NS verwacht rond het middaguur weer volgens de normale dienstregeling te kunnen rijden, maar waarschuwt dat reizigers ook later op de ochtend nog rekening moeten houden met vertragingen en extra overstappen.

Meer acties deze week

De ov-staking staat niet op zichzelf. Ook schoonmakers en metaalwerkers voeren deze week actie. Daardoor kunnen stations en treinen volgens de NS minder schoon zijn dan gebruikelijk.

Daarnaast organiseren de vakbonden deze week manifestaties op onder meer Schiphol en in Amsterdam, Utrecht, Groningen, Eindhoven, Rotterdam en Nijmegen.

- Advertisement -

NET BINNEN

Populairste artikelen