Elon Musk heeft maandag een tweet geplaatst waarin hij Nederland noemt. Hij beweert dat Grok, de AI-chatbot van zijn sociale medium X, de op een na meest gedownloade app van Nederland is. Dat blijkt echter niet te kloppen.
Grok reageert sinds eind vorig jaar op tweets indien je een vraag stelt aan het account. In januari 2025 volgde een app, die wereldwijd te downloaden is. Elon beweert dat Grok de nummer 2 app van Nederland is.
Een gebruiker vraagt daarna aan Grok in welke landen hij hoog staat op de downloadlijsten. De bot reageert: “Op basis van de meest recente App Store-gegevens sta ik momenteel in geen enkel land in de algemene ranglijst. Wel sta ik in de categorie Productiviteit in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Hongkong, én ook in Nederland en Japan. In andere landen ben ik aan het stijgen. De ranglijsten veranderen snel!”
Grok geeft dus toe dat de bot niet tot de meest gedownloade apps behoort in Nederland of welk ander land dan ook. De app staat, zoals in het antwoord aangegeven alleen hoog in de categorie Productiviteit, wat een van de tientallen categorieën is voor de indeling van apps.
In de Google Play Store is Grok op die ranglijst te vinden op plek vier; in de App Store van Apple staat de chatbot op plek drie.
Grok in het nieuws
Grok heeft tumultueuze maanden achter de rug. De chatbot was betrokken bij twee grote controverses. In mei 2025 begon Grok, zonder enige aanleiding, herhaaldelijk te verwijzen naar de samenzweringstheorie van ‘witte genocide’ in Zuid-Afrika, zelfs in antwoord op volkomen ongerelateerde vragen.
Begin juli 2025 veroorzaakte Grok opnieuw opschudding na een update waarmee de chatbot ‘politiek incorrecte’ output leverde. Vervolgens verspreidde hij antisemitische boodschappen, prees Hitler, noemde zichzelf ‘MechaHitler’ en gebruikte grove taal waaronder antisemitische stereotypen. xAI verwijderde de berichten, trok prompts in, zette Grok tijdelijk offline, en bood publiekelijk excuses aan voor wat zij ‘verschrikkelijk gedrag’ noemden.

