Zanger Gordon heeft zich op Facebook uitgesproken over de manier waarop kijkcijfers in Nederland naar buiten worden gebracht. In een lange recensie prijst hij Briljante Breinen van Linda de Mol, maar haalt hij fel uit naar kijkcijferexpert Tina Nijkamp, die iedere ochtend kijkcijfers deelt op Instagram. Volgens Gordon schept dat een vertekend beeld en ondermijnt het de geloofwaardigheid van het meetsysteem.
‘Een gevaarlijk spelletje’
“Elke ochtend verschijnen ze weer: de kijkcijfers. Voor sommigen een spelletje, voor anderen keiharde werkelijkheid. Maar de manier waarop deze cijfers naar buiten komen, begint een gevaarlijk spelletje te worden”, schrijft Gordon. Hij richt zijn pijlen op Nijkamp, die zichzelf volgens hem neerzet als “kijkcijferwonder”.
Officieel mag het delen van de kijkcijfers niet, benadrukt hij. “Het NMO stelt immers duidelijk dat alleen het KijkTotaal (inclusief zes dagen uitgesteld kijken) openbaar gemaakt mag worden. Toch gebeurt er niets. Geen sanctie, geen waarschuwing, geen consequentie. Dat is vreemd en ondermijnt de geloofwaardigheid van het systeem.”
Volgens Gordon zorgen de dagcijfers voor een scheve beeldvorming. Programma’s die veel kijkers trekken via uitgesteld kijken, worden onterecht weggezet als flop. “Briljante Breinen is daar een schoolvoorbeeld van. Het programma werd aanvankelijk lauw ontvangen op basis van de voorlopige cijfers, maar de officiële data tonen meer dan een miljoen kijkers. Daarmee is het simpelweg een succes en verdient het ook als zodanig te worden erkend.”
‘Gerard Joling-fanclub’
De zanger stelt dat de berichtgeving van Nijkamp zelfs heeft bijgedragen aan een daling in de kijkcijfers van het programma. “Mede door die berichtgeving is het programma gedaald en scoorde het nu maar 451.000, 200.000 minder dan de eerste die dus op 1.040.000 uitkwam. Die weergave en ‘verklappen’ van die eerste cijfers is dus gewoon niet fair en zeker niet van iemand zoals Nijkamp.”
Daartegenover wijst hij op het vermeende stilzwijgen van Nijkamp rond de ‘dramatische cijfers’ van Te Land, Ter Zee en in de Lucht. “Daar kijken nog maar 660.000 mensen naar, een val van ook ruim 200.000 ten opzichte van vorige week. Waar is Tina haar commentaar? Als voorzitster van de Gerard Joling fanclub duidelijk bevooroordeeld. Hoe door de mand kan je vallen als ‘autoriteit’?” Hier maakt Gordon zelf ook gebruik van de voorlopige cijfers. Te Land, Ter Zee en in de Lucht scoorde vorige week inclusief uitgesteld kijken 952.000 kijkers.
Ode aan Linda de Mol
Gordon grijpt de gelegenheid aan om Linda de Mol openlijk te steunen. “Ik bewonder Linda om haar doorzettingsvermogen, want ga er maar aan staan: na alle privéperikelen opnieuw de critici moeten bewijzen dat je wederom een geweldig leuk nieuw format hebt bedacht. Gekleed als een strenge juf staat ze haar kindje met haar meer dan geweldige gave te voorzien van onberispelijk spelleiderschap.”
Hij prijst de productie tot in detail. “Geweldige opnamelocatie, wonderschone shots en heerlijk gemonteerd. Alles klopt: ook de truitjes met V-hals bij de breinen en zelfs de opbouw in spanning en spel is zeer aangenaam om naar te kijken.”
Dubbele standaarden
Volgens Gordon hanteert Nijkamp selectieve maatstaven. “Te Land, Ter Zee en in de Lucht werd met 820.000 kijkers bestempeld als ‘succes’. Maar de opening van vorig seizoen trok nog 1,3 miljoen kijkers, en de definitieve cijfers van afgelopen week lieten nauwelijks 100.000 extra kijkers zien. Dat zijn bijna een half miljoen kijkers minder! Voor een duur, groots opgezet programma mag dat best een tegenvaller genoemd worden of zelfs een megaflop!”
Hij vindt dat het publiek hierdoor een scheef verhaal voorgeschoteld krijgt. “Dit soort dubbele standaarden zorgt niet alleen voor verwarring, maar ook voor oneerlijke beeldvorming. Het publiek krijgt een scheef verhaal voorgeschoteld, adverteerders baseren hun keuzes op incomplete informatie en makers zien hun werk te snel en te hard beoordeeld worden. Bedrijven betalen ervoor om de cijfers daags na uitzending te krijgen en Tina verpest dit dus door haar publicaties.”
Hoe komt Tina Nijkamp aan de kijkcijfers?
Het oordeel van Gordon is vernietigend. “Het publiceren van kijkcijfers moet helder, transparant en vooral volledig zijn. Alles daarbuiten is spelen met halve waarheden – en die hebben hele gevolgen. Nijkamp doet die publicaties dus volledig onrechtmatig en puur uit eigen belang voor de clickbaits naar haar Instagram-kanaal.”
Hij suggereert dat Nijkamp nog toegang heeft tot het systeem van het Nationaal Media Onderzoek vanuit haar SBS-verleden. “Ik durf erom te wedden dat zij de toegangscodes heeft gekregen of nog heeft uit haar SBS-tijd waardoor zij in de portal kan komen van de NMO/SKO en dat is een kwalijke zaak. Ze misbruikt het systeem ter meerdere glorie van zichzelf.”
Gordon sluit zijn tirade af met een persoonlijke noot. Hij weet zelf hoe het is om op basis van één getal beoordeeld te worden. “Het kan motiveren, maar ook ontmoedigen. Juist daarom pleit ik voor eerlijkheid. Want creativiteit, passie en talent verdienen een complete weergave van de werkelijkheid. Wacht gewoon tot de definitieve cijfers er zijn, pas dan kan je spreken van top of flop! Linda’s Briljante Breinen was vorige week zaterdag een hit, punt!”