Buurt komt in opstand tegen veroordeelde pleegvaders Steven van H. en Mattias T. uit Den Bosch

- Advertisement -

In een woonwijk in Den Bosch is grote onrust ontstaan over de mogelijke terugkeer van twee pleegvaders die vorige week zijn veroordeeld voor seksueel misbruik van hun pleegzoons.

Buurtbewoners gingen de straat op met protestborden en maakten duidelijk dat zij de mannen niet meer in de wijk willen hebben.

Steven van H. en Mattias T. kregen van de rechtbank in Rotterdam een gevangenisstraf van 502 dagen opgelegd, waarvan één jaar voorwaardelijk. Daarnaast moeten zij een taakstraf van 240 uur uitvoeren.

- Advertisement -

Omdat zij het grootste deel van hun straf al in voorarrest hebben uitgezeten, zouden zij zondag terugkeren naar hun woning in Den Bosch. Uiteindelijk gebeurde dat niet.

- Advertisement -

Buurtbewoners organiseren protest

De aangekondigde terugkeer leidde tot veel onrust in de straat. Bewoners verzamelden zich zondag met protestborden waarop teksten stonden als: “Geen plek voor zedendelinquenten. Wij strijden voor een kindveilige wijk.”

Een buurvrouw vertelt aan Omroep Brabant dat het nieuws over de verdenkingen haar diep raakte. Volgens haar hadden de twee mannen altijd goed contact met de buurt. “Ze zijn een paar weken voor de rechtszaak nog op de verjaardag van mijn 4-jarige zoontje geweest. Ik ben heel blij dat ik mijn kinderen nooit alleen met ze heb gelaten. Maar het voelt niet fijn dat ze weer in dat huis kunnen wonen.”

De vrouw zegt dat zij begin juni voor het eerst las waarvoor haar buren werden vervolgd. Eerder hadden de mannen volgens haar aangegeven niets te mogen zeggen over de zaak, maar beweerden zij dat ze niemand pijn hadden gedaan.

- Advertisement -

Zorgen vanwege school in de straat

Naast de schok over de veroordeling maken buurtbewoners zich zorgen over de aanwezigheid van kinderen in de wijk. Aan het einde van de straat bevindt zich een basisschool.

Volgens de buurvrouw zorgt dat voor extra spanning. “Er zit een school aan het einde van de straat, waar ook mijn zoontje naar school gaat.”

Bewoners hebben inmiddels contact gezocht met de gemeente om hun zorgen kenbaar te maken. Volgens hen werd aangegeven dat er pas kan worden ingegrepen wanneer de openbare orde daadwerkelijk in gevaar komt.

Veroordeeld voor misbruik van pleegkinderen

De rechtbank oordeelde dat de twee mannen zich schuldig maakten aan seksueel misbruik van hun pleegzoons. Volgens het vonnis masturbeerden zij in de nabijheid van de kinderen, onder meer terwijl zij sliepen of televisie keken. Ook werden de kinderen betast. Een camera in de kinderslaapkamer legde een deel van de gebeurtenissen vast.

Naast de gevangenisstraf en taakstraf kregen de mannen verschillende voorwaarden opgelegd. Zij staan onder toezicht van de reclassering, moeten een ambulante behandeling volgen en hebben een meldplicht.

Ook geldt een contactverbod met de slachtoffers en minderjarigen. Daarnaast mogen zij geen hond of andere huisdieren meer houden.

Gemeente volgt situatie

De gemeente ‘s-Hertogenbosch laat weten in contact te staan met zowel de buurt als de veroordeelde mannen. Volgens een woordvoerder is de situatie juridisch ingewikkeld omdat de mannen hun straf grotendeels hebben uitgezeten en eigenaar zijn van hun woning.

Tegelijkertijd erkent de gemeente dat de zaak veel emoties en onrust veroorzaakt in de wijk. Reclassering Nederland ziet toe op de naleving van de opgelegde voorwaarden.

Mocht sprake zijn van ernstige wanordelijkheden, dan kan de burgemeester aanvullende maatregelen treffen, zoals tijdelijk cameratoezicht.

Het Openbaar Ministerie bestudeert momenteel het vonnis. Uiterlijk volgende week wordt besloten of er hoger beroep wordt ingesteld.

- Advertisement -

NET BINNEN

Populairste artikelen