Een jongetje van 1 jaar is donderdagavond per ongeluk alleen achtergebleven in kinderopvang Bellefleur in Schiedam, zo meldt AD.nl. Zijn ouders ontdekten dat toen zij hun zoon wilden ophalen en voor een afgesloten pand stonden. Binnen bleek het kind nog altijd aanwezig te zijn, terwijl alle medewerkers al waren vertrokken.
Volgens opvangorganisatie Komkids lag het jongetje rond sluitingstijd nog te slapen. Bij het afsluiten van de locatie zou hij over het hoofd zijn gezien, waarna het personeel naar huis ging.
Toen de ouders niemand aantroffen en de deur gesloten was, schakelden zij direct de politie in. Nadat duidelijk werd dat het kind nog in het gebouw was, kwam ook een ambulance ter plaatse.
Jongetje onderzocht door ambulancepersoneel
Het kindje is ter plekke nagekeken door ambulancepersoneel. Volgens Komkids gaat het goed met hem.
“Hij heeft gehuild, maar is verder in orde”, schrijft directeur-bestuurder Angela Kok van Komkids vrijdag in een brief aan alle ouders met een kind op de opvang.
Opvang erkent fouten na incident
De opvangorganisatie laat weten dat de veiligheidsprotocollen niet zijn gevolgd en spreekt van een zeer ernstig incident.
“Dat een kind alleen is achtergebleven op onze locatie had nooit mogen gebeuren”, staat er in de brief. “Wij realiseren ons dat dit een enorme schok is geweest voor het kind en de ouders. Wij hebben inmiddels persoonlijk onze oprechte excuses aangeboden aan de betrokken ouders. Het raakt ons diep dat dit incident heeft kunnen gebeuren.’’
De medewerkers die betrokken waren bij het incident zijn voorlopig op non-actief gesteld. Komkids onderzoekt hoe het heeft kunnen gebeuren en zegt aanvullende maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen en de veiligheid binnen de opvang verder te verbeteren.

