De 17-jarige Louis is overleden aan de ernstige verwondingen die hij opliep na een gewelddadige aanval in het zuiden van Frankrijk. De tiener werd vorige week door een groep jongeren naar een afgelegen bouwterrein gelokt, waar hij zwaar werd mishandeld. Vijf verdachten zijn aangehouden.
De mishandeling vond vorige week vrijdagavond plaats in de Franse plaats Narbonne. Louis werd volgens Franse media naar een verlaten bouwplaats gelokt en daar door vijf jongeren in elkaar geslagen. Pas de volgende ochtend trof een bouwvakker hem bewusteloos aan.
Het slachtoffer liep zwaar letsel op aan zijn hoofd en gezicht en werd met spoed naar een ziekenhuis gebracht. Vanwege de ernst van zijn verwondingen werd hij later overgeplaatst naar een ziekenhuis in Perpignan. Daar overleed hij dinsdag.
Mogelijk sprake van wraakactie
Over de aanleiding van de mishandeling is nog veel onduidelijk. Volgens lokale media verbleef Louis op verzoek van zijn familie in een opvanglocatie van de Franse jeugdzorg. Mogelijk kenden de verdachten hem vanuit die omgeving.
Bronnen rond het onderzoek spreken van ‘bijzonder ernstige feiten’ die mogelijk vooraf waren gepland als onderdeel van een wraakactie. De politie onderzoekt die lezing.
Geweld vastgelegd op video
De verdachten kwamen in beeld nadat beelden van de mishandeling op sociale media waren verspreid. Op de video is volgens Franse media te zien hoe Louis, terwijl hij al op de grond ligt, herhaaldelijk wordt geschopt en geslagen. Daarna wordt hij zwaargewond achtergelaten. De beelden hebben in Frankrijk voor veel verontwaardiging gezorgd.
Vijf verdachten zijn aangehouden: drie minderjarigen en twee 19-jarigen. Zij zitten voorlopig vast en worden voorgeleid aan de onderzoeksrechter. Aanvankelijk werden zij verdacht van poging tot moord, maar door het overlijden van Louis kan die aanklacht worden aangepast naar moord.

