Het Openbaar Ministerie (OM) heeft opnieuw een werkstraf van tweehonderd uur geëist tegen Forum voor Democratie-Kamerlid Gideon van Meijeren. De eis werd woensdag uitgesproken tijdens het hoger beroep in de strafzaak tegen het Kamerlid, die in juni 2024 al tot dezelfde straf werd veroordeeld wegens opruiing.
Boerenbijeenkomst in juli 2022
De zaak draait om twee momenten waarop Van Meijeren volgens het OM opruiende uitlatingen heeft gedaan.
Tijdens een boerenbijeenkomst in juli 2022 zou hij hebben gesuggereerd dat geweld tegen de overheid gerechtvaardigd zou zijn als boerenbedrijven onteigend werden.
Daarnaast zou hij in een interview in november 2022 hebben opgeroepen tot een massale, vreedzame demonstratie bij het parlement, waarbij demonstranten pas zouden moeten vertrekken zodra de regering opstapt.
Het OM stelt dat Van Meijeren met deze uitspraken een strafrechtelijke grens heeft overschreden. De oorspronkelijke veroordeling in juni 2024 leidde tot een werkstraf van tweehonderd uur, waartegen hij in hoger beroep ging.
Van Meijeren: ‘Ik hoor hier niet te staan’
Tijdens de zitting benadrukte Van Meijeren dat hij vindt dat het strafrecht niet bedoeld is om het publieke debat te beperken.
“Het strafrecht is geen instrument om debat af te bakenen”, verklaarde hij. Ook gaf hij aan dat hij vindt dat hij “hier niet hoort te staan”.
De strafzaak wordt donderdag voortgezet.

