Het Zeeuwse Statenlid Martin Bos heeft in 2023 en 2024 duizenden euro’s aan belastinggeld besteed aan etentjes. Uit onderzoek van Omroep Zeeland blijkt dat Bos namens de fractie van Forum voor Democratie in totaal 117 etentjes declareerde via een onkostenregeling voor fractieondersteuning.
De bonnetjes kwamen boven water via Woo-verzoeken (Wet Openbare Overheid). Daaruit blijkt dat de eenmansfractie van Bos opvallend veel geld uitgaf aan vergaderkosten in vergelijking met andere partijen in de Provinciale Staten van Zeeland.
Duizenden euro’s aan vergaderkosten
In 2023 declareerde Bos ruim 1.500 euro aan vergaderkosten. Ter vergelijking: de BBB-fractie, die toen uit negen Statenleden bestond, declareerde ongeveer 500 euro.
In 2024 liepen de verschillen nog verder op. Bos declareerde dat jaar ongeveer 10.000 euro aan vergaderkosten. Een andere eenmansfractie, JA21, besteedde volgens de cijfers slechts 100 euro in dezelfde categorie. Geen enkele andere partij kwam in de buurt van het bedrag dat Bos declareerde. BBB volgde op afstand met circa 4.400 euro.
Volgens de regels mogen fracties dergelijke budgetten gebruiken voor onder meer de voorbereiding van debatten, cursussen, websites of het huren van vergaderruimtes. In Zeeland ontvingen fracties daarvoor in 2023 ongeveer 10.000 euro aan vaste ondersteuning. In 2024 werd dat verhoogd naar ruim 24.000 euro, aangevuld met 5.000 euro per Statenlid.
Kaviaar, bier en een ‘evaluatie Holocaustherdenking’
Uit de bonnetjes blijkt dat Bos volgens Omroep Zeeland 88,5 procent van de gedeclareerde vergaderkosten uitgaf aan etentjes. Daarbij ging het om uiteenlopende locaties, van Thuisbezorgd en McDonald’s tot restaurants en terrassen. “Bos nuttigde allerlei lekkers van verschillende cateraars en restaurants. Hij genoot van kikkerbillen, kaviaar en bier”, schrijft de NOS.
Op de declaraties gaf Bos vaak aan welke onderwerpen tijdens de bijeenkomst zouden zijn besproken. Zo werd een maaltijd met onder meer een Wagyu-burger, biefstukpuntjes en rib fingers verantwoord als een “bespreking stikstofproblematiek”.
Een andere opvallende declaratie betrof een bezoek aan Grieks restaurant Onassis in Middelburg. Daarbij noteerde Bos als reden: ‘evaluatie Holocaustherdenking’. Die herdenking vond echter pas twee dagen later plaats.
Hugo de Jonge: ‘Dit gaat echt over de schreef’
Commissaris van de Koning Hugo de Jonge reageerde kritisch toen hij door Omroep Zeeland werd geconfronteerd met de declaraties.
“Als je dit opmaakt aan uit eten gaan, dan heb je echt niet begrepen waarvoor dat geld bedoeld is”, aldus De Jonge in gesprek met Omroep Zeeland. “Dit gaat echt over de schreef.”
Volgens hem is het gedrag misschien niet onrechtmatig, maar wel onverantwoord.
“Ook al is iets niet onrechtmatig, onverantwoord is het natuurlijk wel”, zegt hij. “Iedereen snapt dat dit niet hoort. Je moet zo niet met belastinggeld omgaan.”
Bos verdedigt declaraties
Bos zelf benadrukt dat de kosten niet alleen door hem zijn gemaakt, maar ook door anderen. Hij noemt de etentjes een belangrijk onderdeel van het politieke werk.
“Tijdens het eten is een fijn moment om met elkaar van gedachten te wisselen, met een goede sfeer”, zegt de politicus.
Ook wijst hij erop dat hij geen fractiemedewerker heeft ingehuurd, terwijl dat bij veel andere partijen juist de grootste kostenpost vormt.
Op de vraag of hij het moreel verantwoord vindt om 117 keer uit eten te gaan op kosten van de fractie, reageert hij opvallend. “Moreel gezien was het een beetje dom dat we zo weinig geld hebben uitgegeven.”
Volgens Bos heeft de fractie zich steeds aan de geldende regels gehouden.
Verwarring over positie binnen Forum voor Democratie
De discussie over de declaraties komt op een moment waarop er ook onduidelijkheid bestaat over de politieke positie van Bos.
Hoewel hij zichzelf nog steeds presenteert als fractievoorzitter van Forum voor Democratie in Zeeland, liet het landelijke bestuur van de partij onlangs weten dat Bos volgens hen geen onderdeel meer uitmaakt van Forum. Aanleiding daarvoor is zijn eerdere aankondiging dat hij verder zou gaan als onafhankelijk Statenlid en zich lokaal zou verbinden aan Belang van Nederland.
Forum voor Democratie verklaarde eerder: “Dat is inderdaad opmerkelijk. Martin Bos heeft in februari zelf publiekelijk aangekondigd Forum voor Democratie te verlaten en verder te gaan als onafhankelijk Statenlid. Voor ons is de situatie dan ook helder: Martin Bos maakt geen onderdeel uit van Forum voor Democratie en vertegenwoordigt de partij niet in Zeeland.”
Commissaris van de Koning Hugo de Jonge liet eerder weten dat Bos zich officieel niet heeft afgemeld bij de fractie. Bos zelf hield vol dat hij nog altijd namens Forum actief was in Provinciale Staten.
Daardoor bestaat er momenteel verwarring over de vraag namens welke politieke stroming Bos formeel in de Zeeuwse Staten zetelt.

